بی عنوان

چنین گفت موبد که مرده بنام به از زنده دشمن بدو شادکام

بی عنوان

چنین گفت موبد که مرده بنام به از زنده دشمن بدو شادکام

بی عنوان


  • ۰
  • ۰

تاریخ یمن 15

درگیری هایی که پیش از این به آنها اشاره شد ما بین حوثی ها در شمال و دولت یمن با پشتیبانی عربستان سعودی و آمریکا ادامه یافت و کار بدینجا رسید که در جولای 2010 درگیری های پراکنده و ساخت و ساز مواضع دفاعی و تهاجمی از سوی دو طرف گسترش یافت. در بیستم ماه آل عزیز به رهبری شیخ صغیر عزیز با حمیات ارتش در منطقه صوفیان با حوثی ها درگیر شدند. با این حال در روز بیست و سوم ماه سخنگوی حوثیان ویف الله الشامی اعلام کرد که آرامش به منطقه بازگشته و کمیته از سوی دولت وظیفه میانی گری بین آل عزیز و زیدیان را عهده دار شد. 4 روز بعد حوثیان یک پایگاه نظامی را در حرف سفیان متصرف شدند که منجر به دستگیری 200 نیروی ارتش شد. و دو روز بعد آن ها را به نشانه حسن نیت خود آزاد کردند. با این حال بمب گذاری ها د رمناطق شیعیان ادامه یافت و تا پایان سال 2010 بنا به گزارش ها تا سیصد نفر کشته شدند که عمده تلفات آن مربوط به زیدیان بود.

در بیست و هفتم ژانویه 2011 تجمعی بالغ بر 16 هزار نفر از معترضین در صنعا شکل گرفت و باعث شد تا در دوم فوریه علی عبدالله صالح اعلام کند که در انتخابات 2013 شرکت نخواهد کرد و قدرت را نیز به فرزندش منتقل نمی کند. لکن در روز بعد بیست هزار نفر در پایتخت تجمع کردند و تعداد قابل توجهی نیز در عدن و دیگر شهر ها به تجمعات ضد دولتی دست زدند که به روز خشم در یمن معروف شد. در 27 فوریه عبدالمالک الحوثی از اعتراضات علیه دولت حمایت کرد و باعث شد تا خیل کثیری در شمال به صف معترضین بپیوندند و در 24 مارس صعده بطور کامل بدست نیرو های زیدی افتاد و دو روز بعد سهنگوی حوثیان اعلام کرد که صعده از دولت یمن مستقل شده است. چهار ماه بعد الجوف نیز به نفع حوثیان سقوط کرد. لکن در ماه آگوست یک خودروی بمبم گذاری شده تعدادی از فعالان حوثی را هدف قرار داد و القاعده مسئولیت آن را بر عهده گرفت. در نوامبر حوثی ها با قبائل کشیر  و احم که طرفداران دولت بودند در حجه درگیر شدند که موجب تسلط زیدیان بر حجه و دسترسی به آب های آزاد گردید و از طریق جاده حجه به صنعا راه رسیدن به پایتخت برای انقلابیون هموارد شد. در 23 نوامبر علی عبدالله صالح قرار داد پیشنهادی شورای همکاری های خلیج فارس را پذیرفت که بنا بر آن قدرت را ظرف سی روز به معاون اول خود عبدالربه منصور هادی واگذار کند اما این انتقال قدرت از سوی انقلابیون و حوثی ها پذیرفته نشد.

لکن در سال 2012 و یم سال زود تر از موعد مقرر انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردید که طی آن منصور هادی به ریاست یمن رسید. علی عبدالله صالح در مراسم تحلیف حضور یافت و قدرت را پس از ماه ها درگیری رسما به جانشین خود سپرد و به دوران حاکمیت سی و سه ساله اش بر یمن پایان داد.

بااین حال در فوریه 2012 درگیری های قبیله ای در استان حجه بالاگرفت و طی آن قبیله الذکاری با آل حوثی درگیر شدند و بر اثرر آن تا آوریل 2012 بیش از 600 تن کشته شدند. همزمان درگیری با نیرو های القاعده نیز ادامه داشت و بمب گذاری های متعددی که عمدتا انقلابیون را هدف قرار میدادند در عمران، صعده و الجوف باعث کشته و زخمی شده صدها نفر گردید. با این حال در 30 آگوست پیمان آتش بسی بین حوثی ها و قبائل طرفدار حزب اصلاح بسته شد و منازعات خاتمه یافت که تا 6 سپتامبر ادامه یافت اما پس از آن مجددا از سر گرفته شد.

در ماه سپتامبر و اکتبر حوثی ها رهبری تظاهرات گسترده در اعتراض به فیلم موهن به پیامبر اسلام را در صنعا بر علیه امریکا و اسرائیل بر عهده گرفتند که بموجب آن تسلط حوثی ها بر صنعا گسترش یافت تا جایی گه شهرهای مختلفی در حوالی صنعا بعلاوه قسمت های عمده ای از پایتخت به کنترل آنها در آمد. با این حال درگیری هایی پراکنده در ماه سپتامبر در صنعا روی داد که پس از آن جنبش حوثی پذیرفت تا پیاتخت را ترک کند و آنها که از حزب اصلاح دستگیر شده اند را نیز آزاد نماید. پس از آن و در ماه آگوست 2014 حوثی ها رهبری تظاهارت گسترده دیگری را در پایتخت برعهده گرفتند که این بار با استعفای محمد سالم باسندوه به تسلط کامل بر پاستخت منجر شد. حوثی ها تعهدی را نیز برای تشکیل دولتی ائتلافی با دیگر احزاب سیاسی منعقد کردند. طی یک هفته بیش از سیصد نفر در درگیری های حوثی ها و نیرو های وفادار به دولت در پایتخت کشته شدند. و همزمان درگیری های زیدیان با القاعده نیز ادامه یافت. پس از استعفای نخست وزیر، منصور هادی دولت جدید را تشکیل داد. پس از آن سخنگوی جنبش حوثی منصور هادی را به تجهیز القاعده در شرق یمن متهم کرد و هدف آن را ایجاد بحرانی امنیتی خواند. در ژانویه 2015 کاخ ریاست جمهوری به سود حوثیان سقوط کرد و منصور هادی و تمام وزاری کابینه او استعفا دادند. پس از آن و در شش فوریه جنبش حوثی تثبیت قدرت خود را در یمن اعلام و پارلمان را منحل نمود و شورای انقلاب را به رهبری محمد علی الحوثی برای اداره امور تشکیل داد. در 21 همان ماه منصور هادی از حصر خانگی فرار کرد و به عدن رفت و در آنجا استعفای خود را کودتای حوثیان نامید و عدن را پایتخت موقت عدن اعلام کرد. در نتیجه درگیر های بر سر فرودگاه عدن بالاگرفت و همزمان ماشین های بمبم گذاری شده در محل های تجمع انقلابیون توسط القاعده منفجر شد و شورای انقلاب اعلام بسیج عمومی نمود و منصور هادی را به اتحاد با القاعده و بعنوان مسئول کشتار ها نامید. پس از آن کشور های مختلفی نظیر مصر، بحرن، عمان و ... به رهبری عربستان سعودی به دخالت نظامی در یمن دست زدند . عملیات طوفان قطعی علیه انقلاب آغاز شد که تا امروز نیز ادامه دارد. پاکستان، مراکش و اردن نیز از جمله کشور هایی بودند که کماندو ها و نیرو های ویژه آنان در کنار نیرو های عربستانی در یمن می جنگیدند. با این حال بنا بر گزارشات جنبش حوثی که با نام انصار الله بر یمن مسلط شدند بیش از یکصد هزار نفر نیروی آماده در اختیار دارند.

  • ۹۴/۰۳/۲۹
  • محمد صادق حاج صمدی

تاریخ یمن

وطن امروز

یمن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی